lördag 22 juni 2013

Författarens tack ...

 
... dit har jag kommit nu.
 
Jag har hållit på ett kort tag, men har låtit texten vila några dagar i taget.
Varje gång jag stänger ner dokumentet tror jag att jag är klar.
Men så öppnar jag det nästa dag, eller dagen efter ...
Då ser jag ord som jag vill lägga till eller ta bort.
 
En grej jag är rädd för - är att glömma nämna någon.
Någon som är så där självklar - men som jag ändå kanske missar. Uhhh.
 
En sak jag har tänkt på - är om jag ska hålla det strikt eller mer personligt.
 
Vad har du för åsikt?

12 kommentarer:

  1. Ja, det där kan man nog peta i evigheter med.
    Jag försökte hålla det personligt, men skrev på slutet: "Utöver dessa finns det säkert några jag råkat försumma, så tack till er också. Ingen nämnd ingen glömd som det brukar heta."
    Det kan ju vara ett tips ifall du vill försäkra dig om att inte glömma någon :) I mitt fall fanns det andra skäl till att jag tvingades vara lite "luddig" med delar av tacktexten, men det kan ju funkar även i andra fall, tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå - svaret till dig hamnade längre ner den här gången ... sånt händer ...

      Radera
  2. Sitter själv och filar på efterordet. Tycker att det skall vara personligt, som en reflektion, speciellt om man som i mitt fall skriver fiktion baserad på verkliga händelser. Då känns det viktigt att klargöra vad som är vad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för mig lutar det också mer åt det personliga hållet.
      Vad kul att du tittade in här Magnus!

      Radera
    2. Jag gjorde en snabbkoll inne hos dig och blev så glad över att du varit en Desmond Bagley-läsare. Jag gillade hans böcker mycket mer än Alistair Mcleans.

      Radera
  3. Sant! Är du färdig nu då, med tacket?
    Det där var ju fiffigt - ingen nämnd etc ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är färdig med det. Färdig med korren också som du vet. Nu är det bara en liten detalj jag behöver reda ut ang. korren som jag är lite osäker på.

      Radera
    2. Bravo Eva-Lisa! Men nu blev jag ju så nyfiken vad det där kan vara ... som du behöver reda ut. Men jag får tåla mig :)

      Radera
  4. Ditt inlägg fick mig att komma ihåg att det var dags att jag tog mig i kragen och skrev mitt med. Så det har jag gjort nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var glädjande Kati! Jag trodde som sagt att jag också var klar när jag hade "gjort" det - men många redigeringar har det blivit ... egentligen är det väl mest pet.

      Radera
  5. Jag funderade på vilken sorts tack jag tycker är kul att läsa, sen fixade jag enligt det. För jag brukar läsa dem, tycker att det ger en inblick i nånslags process.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter vettigt och bra! Författarens tack - är det allra första jag läser i en bok ... gillar mer när det är omfattande än när det är kort.

      Radera