lördag 16 november 2013

Har varit på Öppet möte på SPES (Riksförbundet för SuicidPrevention o EfterlevandesStöd)

 
Jag var där på SPES för första gången i torsdagskväll.
 
Det var skönt att kunna prata med likasinnade Efterlevande även om priset att vara likasinnad med andra är skyhögt.
Vi hade alla mist en eller flera anförvanter genom självmord, såsom:
Barn
Bonusbarn
Syskon
Mamma
Mormor
Äktenskapspartner
 
Vi kunde alla dela varandras sorg även om den såg annorlunda ut för var o en.
 
Tidigare på dagen träffade jag min förläggare och fick flera exemplar av min bok som det är meningen att jag ska sälja själv.
 
När jag sedan satt på det öppna mötet på SPES berättade jag att mitt eget förhållande till mig sorg förändrades till det bättre när jag hade skrivit Kristalläpple.
 
De frågade: "Kan du inte ta med dig den nästa gång?"
 
Det behövde jag ju inte eftersom jag hade med mig ett litet lass sedan tidigare på dagen.
 
Själva Föreningen SPES köpte in tre böcker för att ha i sitt bibliotek så att andra Efterlevare kan låna hem en bok.
 
Några andra Efterlevare köpte ett eget examplar.
Vi kramade om varandra, hårt, hårt efter mötet.
 
När jag skulle gå fick jag med mig tidningen FÖRGÄTMIGEJ som är SPES medlemstidning.
 
Jag satt på tunnelbanan och bläddrade i den och kom fram till sidan 6 och blev överrumplad av det här Boktipset:
 
(klicka på bilden så blir den större)
 
Det stod inte vem som skrivit artikeln, varefter jag läste så förstod jag att det var:
 
Dag Öhrlund
-författare, journalist- och samhällsdebattör m m
 
Dag - har även skrivit både förordet och en blurb till Kristalläpple,
samt att han skrev just den här texten på sin egen blogg efter mitt releasemingel.
12 september 2013
 
Den här medlemstidningen FÖRGÄTMIGEJ var så färsk att de Efterlevare som tog hand om det Öppna mötet - inte själva hade läst den.
.

 

Det är otroligt hur saker o ting stämmer i tiden utan att man själv vet något om det!

 
 
 

4 kommentarer:

  1. Visst är det fantastiskt, Ebba, att din bok kan vara ett stöd för dem som varit med om samma sak som du. Och vad roligt att den även fick en hel sida i en tidning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med. Kristalläpple får människor att förenas.
      Ja, det var en överraskning av stor mått :)

      Radera
  2. Allt sker när det ska ske. Skönt att du hittat en sådan bra plats att prata på.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt Anneli. Det fanns en behaglig värme där i den öppna gruppen på SPES. Kram

      Radera