tisdag 10 december 2013

Recension från BTJ + en annan = Guld värda!

 
Från BTJ (Bibliotekstjänst) är det inte tillåtet att citera från hela recensionen.
Så synd!
 
De recenserar inte alla böcker - men min kom med.
 
Det är svårt att välja vad jag ska nämna ...
 
" ...  gestaltas här med skärpa och inlevelse och ett stingent språk som levandegör personerna."
 
Några andra ord:
 
"... lovande ... angeläget ämne ... spännande ... djupt gripande ..."
 
 
Lektör: Lena Condelius, BTJ-häfte 3, 2014
 
 
(stingent: logiskt, konsekvent, noggrant)
 
 
 
 

(Bilden från - bokcirkelflickorna/Joanna Björkqvist)
 
Om du vill läsa den kompletta recensionen:
 
Annars kommer ett utdrag här:
 
...Kristalläpple är en fiktiv berättelse om Hillevi som är sexton år när hennes tvillingsyster tar sitt liv. ... kommer som en fullständig chock för Hillevi och hon kan inte alls förstå varför My valt denna fruktansvärda och slutgiltiga väg.
Fyra decennier senare återvänder Hillevi till platsen och minnena.
 
Större delen av boken utspelar sig innan jag ens var född, nämligen 1966, men utan att själv ha upplevt hur det var då och förstås ännu mindre ha en aning om hur det var att vara tonåring i Hökarängen vid den tiden upplever jag händelserna som mycket trovärdiga.
Det är stundtals jobbig läsning, för Hillevi har det inte lätt alls, men jag är hela tiden med Hillevi, tar del av det som händer i hennes liv och förstår henne.
 
Hillevi är ung, kär, förtvivlad och tuff i en imponerande blandning. Det är lätt att känna både med och för henne.
Mamman, styvfadern, pojkvännen, kompisarna - alla skildras med fingertoppskänsla och utifrån Hillevis perspektiv.
Den problematiska relationen med mamman och den ömsinta relationen med tvillingsysterns pojkvän berör mig lite extra.
 
Som i många familjer och i mångas liv finns hemligheter som ligger och lurar under den putsade fasaden och så är det även här.
Läsarna förstår tidigt att det finns något dolt och små detaljer leder så småningom till det stora avslöjandet.
 
Romanen är på drygt 300 sidor och trots det i grunden tunga ämnet är det en bok som är lätt att läsa. Jag får lite känslan av en tv-serie från min ungdomstid medan jag läser.
Ingen speciell tv-serie, utan mer att det var och är så ungdomar hänger med varandra.
Bilderna målas upp för mitt inre och jag kan se ungdomarna sitta där och röka och dricka grogg gjord på vodka och Fanta i en sunkig källare medan de grubblar över livet.
 
Omslaget till Kristalläpple förtjänar också uppmärksamhet, för det är oerhört vackert, tycker jag.
Jessica Eklund på Stilgrepp lyfter alltid LITETS förlags böcker en extra nivå, så att man lägger märke till dem i det stora utbytet av böcker.
Jag tycker särskilt mycket om att de röda skorna är blanka, så det verkligen ser ut som röda lackskor som beskrivs i romanen.
 
Även den poetiska titeln Kristalläpple är fantastiskt fin och innan jag fick veta vad det betyder hade jag ingen aning trots att ordet är nästan 300 år gammalt.
Förutom att det är vackert passar det romanen fint och känns träffande.
 
Alla delar i denna debut passar väl ihop.
Genomarbetat och välgjort - två ord som beskriver allt kring Ebba Ranges roman Kristalläpple utmärkt. /Joanna Björkqvist
 
.............
 
 
Är det inte så att man kan dåna, eller vad?
 
 

10 kommentarer:

  1. Du är värd vartenda ord, Ebba! Nu väntar jag med spänning på nästa bok! :)

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt kul! Och dåna är det minsta man kan göra efter de orden. Dåna på bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia - jag fortsätter att dåna på!

      Radera
  3. Hurra! Fantastiskt roligt, Ebba! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva-Lisa - Grattis själv till fin recension från BTJ!

      Radera