tisdag 12 augusti 2014

Ibland får självmord ett globalt ansikte ...


... nej - de här är inte globala,
 de tre i mitten som har ^ huvudena ihop på mitt foto.

Däremot har nyheten om Robin Williams död gett självmordet ett globalt ansikte.

En del tycker nog att jag talar om självmord lite väl mycket.
Det är fritt fram att tycka så om mig.

I Sverige dör det fler genom självmord än genom trafikolyckor!

Vi kan inte bara ägna oss åt att göra krocktåligare bilar, starkare cykelhjälmar, delade körbanor eller fler gångbanor.

Däremot behöver vi prata med varandra om hur vi mår
- inte gömma oss bakom masker.
Och om vi nu mår in i helvete dåligt 
- sök hjälp!
Eller
Hjälp någon att söka hjälp!

"De tre i mitten av mitt foto, de som sitter på huk med huvudena ihop"
- de bad inte om hjälp och de sökte heller ingen!

De tre är:
 min storebror,
min mormor
och
min mamma

Själv är jag efterlevande - precis som Robin Williams närmaste också blivit nu.
Mot sina vilja har de fått ett uppdrag som de måste klara av.

Jag tar för givet att Robin sökte hjälp, men att han kanske inte fick den som var rätt just för honom och hans återkommande depressioner och komplexa missbruk.

Men vi måste tro på att hjälp finns och att vi inte ska ge upp.

Må vi prata med varandra även om svåra och känsliga saker.

Må vi leva ... vidare!

Nano, nano ;)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar