onsdag 26 oktober 2016

Underskrivet och klart ... och så var det ögonakuten igår ...


... firar förstås med bubbel i glaset!

Trots att jag körde fel på väg till hyresvärden kom jag i tid.
Visste ju precis vart jag skulle och väntade på att rondellen skulle dyka upp på vänster sida ... inte då.
Fick vända i Sollentuna!
Vägarna byggs om under tiden jag gör annat. 


Kan knappt titta mig mätt på kontraktet, även om jag ser 'en fluga' som sitter i vägen i mitt öga ... vet, sedan igår, att ingen annan ser den.

Fick åka in akut igår, till S:t Eriks ögonsjukhus.
Där droppades något i höger öga så att pupillen blev stooor.
Senare blev jag grundligt undersökt av två ögonläkare.
Jag satt där i rampljuset - det var så det kändes!
Det jag själv såg då, såg ut så här  >>>




... men, det var mer gulbeige än grönt.
Fick förklarat för mig att det är blodkärlen som hjärnan i normala fall inte bryr sig om ... tacksam för det.
'Flugan' jag ser kommer hjärnan också att sortera bort efter att jag liksom vant mig vid den. Skönt.

Jag fick två diagnoser:

Glaskroppsavlossning - som kom i förrgår, men den är inte var total ... så ingen operation behövs i dagsläget. Phuuu ... hade dagen innan ringt till Karolinska/Huddinge Sjukhus för att skjuta fram inläggning på avdelning och myelografi (CT-röntgen med kontrastvätska i ryggmärgskanalen - som egentligen skulle ha utförts i maj/juni ... men, man prioriterar ju inte 'tanter') - sköt fram den för att jag inte 'hinner' med det under det här året ... ska ju flytta! Rensa alltså - får ju mer än tjugo kvadratmeter mindre snart.

Så har jag också ett slags födelsemärke - det var den andra diagnosen, som inte har ett dugg med Glaskroppsavlossningen att göra.
Födelsemärket är en slags stor, svart/mörk fläck inne i ögat - vilket förklarar varför jag inte kan se som jag borde. Det här går alltså inte att korrigera med glasögon. Bra att veta eftersom jag dessutom är agstigmatisk, dvs hornhinnan har en onormal krökning. Ja, så är jag översynt också. 
Har haft glasögon sedan jag var femton, men aldrig fått godtagbar syn.
Allt det här förklarar varför jag är en långsamläsare som behöver läsa varje bokstav och ord, så jag kan inte flödesläsa genom att läsa halva meningar i taget.
Skönt att få en förklaring ... eller två.

Nu ska här packas och röjas - det blir lätt kul.


4 kommentarer:

  1. Stort grattis, Ebba! Till nya bostaden alltså, inte det andra, men skönt att det inte behövdes någon operation i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Eva-Lisa! Det gäller att glädjas i stunden och det gör jag förstås ... både till nya bostaden och icke-operation :)

      Radera
  2. Jag har glaskroppsavlossning i somras med en jäkla massa blixtrar i högerögat som gjorde mig rätt rädd., Jag fick en blödning i näthinnan av det och fick gå ett par gånger på koll.
    Har forfarande problem med dimflak framför ögonen, men det är bättre i dagsljus än i artificiellt.
    Man ska vara vaksam på att inte få några svarta fält i något hörn av ögat, för då kan man ha fått en avlossning som fixas lätt med laser om man kommer snabbt.

    SvaraRadera
  3. Jo, jag tänkte på dig igår ... mindes att du nämnt det vid tillfälle. Det är bra att de tar allvarligt på sådana här förändringar och att man får vara vaksam på hur ögonen beter sig framöver. De sa att man alltid, helst - ska komma in inom ett dygn om något händer.

    SvaraRadera